Search This Blog

Thursday, July 25, 2013

MGGT test (Air gula)

salam uols...

salam Ramadhan ke 16...arini nmpk cm rajin je nk update blog nii...bukan saja utk simpanan peribadi, tapi bolehla dijadikan rujukan utk sape2 yg jd mum-to-be nnti.... :)

nk tau ape tu MGGT test...it stand for Modified Glucose Tolerance test...klo bhsa kpgnye adalah ujian kencing manis...senang cite...minum air gula...hehehe....

citenye camni....sebulan leps aku g check kt klinik desa...g klinik gomen je sbb free kann...tp, yg tak bestnye, kena g berulang kali...dlm sebulan cam 2-3 kali gak la...sgt2 leceh ooo...ok, masa g check, dorang suh tmbg berat bdn...surprisingly, berat bdn aku naik mendadak...drpd 56kg ke 58kg...misi tu apa lg..bising laa...ye la..org normal naik setgh kg je utk sebulan pertama nii...aku naik sampai 2kg lak...so, dia suspek aku ada kencing manis....dan refer aku utk jmpa doc kt klinik kesihatan..bkn aritu ye...tp, aku kena pg ari khamis sbb masa tu je doc ada utk check...haisshhh..kna amik half day lg...

then, ari khamis tu, aku g jmpa doc..doc cam terkejut jugk la sbb bnda tu small matter je...tp, dia still nasihatkan aku utk amik mggt test tuu..patutnye aku kena amik lps raya..tp, skng dia advise suh pegi mggu depan...sehari seblm posa....(lg satu, masa g checkup tu kena marh ngan doc sbb pakai jeans...NO JEANS pls....sian kt baby nnti...

bersambg lak citenye ari selasa (sehari b4 posa) kena amik MGGT test..kena datang awl2 pg...aku sampai seawal 8pg...aku antara org yg terawl gak la...mlm b4 tu misi da suh posa...tak bole mkn kecuali minum shja...then, dia amik drh aku...cam biasa byk gak la. (satu tbg uji)..then, misi suh aku minum ari gula yg dorang da sediakan....membe aku ada ckp klo nk minum better minum air yg panas..klo suam2 kuku maybe akan terasa kemanisan n nk muntah....tp, ALhamdulillah, aku berjaya abiskan satu cawan air gula yg manes melecas tuuu...haishhh...klo bole mmg takmo dah ye...

lps tu, misi suh rehat 2 jam...n dtg blk lps 2 jam utk amik darah....masa amik drh kli kedua ni la, misi tersalah cucuk kot...abih lebam lengan aku...lmbt gak nk ilang lebam tu...almost 2weeks gaklaa....

dan, smpaila arini, aku g checkup n scan baby utk 16weeks.... :) suka2...sbb masa scan tu, da bole nmpk jntung baby, kepala baby, tgn n kaki baby....so cute!!!...terkangkang2 die dlm perut mummy niii....Alhamdulilah, baby nmpk sihat dlm perut aku..semoga baby kuat dok dlm perut mummy ye...tak sabo nk tggu baby kua nnti.... :)

dan, Alhamdulillah, MGGT test aku tu positif.... :) FBS (Fasting Blood sugar) maknanya value b4 minum air gula =3.9...dan, selepas minum air gula =4.4.(>7.8 ada kencing manis)...yeay...tak dak kencing manis...lps ni, bolela mkn kuih raya byk2....hihihi....

ok, tu je la pengalaman aku wat MGGT test..arap2 lps ni, da tk kena minum ari gula lg....


1 comment:

Sachi Asukai said...

When will you update the new post? :)

oh ya, don't forget to vist me here :) http://sachinosekai.blogspot.com/2015/05/destinasi-idaman-dan-impianku.html

Related Posts with Thumbnails