Search This Blog

Wednesday, June 23, 2010

~Aku Dalam Dilema~

Alhamdulilah, selepas 4 bln menunggu, akhirnye aku telah terima keputusannye...dan, mmg itu yg aku harapkan...Syukur sgt2 kepada Allah kerana memberikan aku keputusan yg sgt2 aku harapkan...

korang nak tau tak ape die..jeng..jeng...jeng....bikin surprise sket...

korang igt lg tak, bln feb yg lepas, aku telah menghadiri satu interview kt Shah Alam..aku telah amik cuti yg agak lama utk interview nii...Ia adalah interview utk biasiswa TPM (tenaga pengajar Muda Uitm)...dan luckily, biasiswa yg aku idam2kan dan sgt2 arapkan telah ade didlm tgn...Alhamdulilah...sujud syukur byk2 kepada Allah...

tp, masalah skang, aku telah mendapat tentangan yg hebat drpd kedua ibu dan bapaku...especially, my mum laa...mmg bersungguh2 tak kasi aku terima biasiswa nii...once, aku terima biasiswa nii, aku kena berhenti kerja...dan, aku perlu belajar sepenuh masa utk wat Master di mana2 University dlm Malaysia...Bagi aku, aku tak kesah utk berhenti kerja...skang ni pun, hatiku dah takde kt opis nii..melayang2 je dan mencari sesuatu yg baru...
hmmm..tp, halangan drpd mama membuatkan aku betui2 dlm dilema...ditelan mati mak, dibuang mati bapak..tp, sebenarnye, aku da buat keputusannye dan aku dah putuskan utk teruskan niatku melanjutkan pelajaran dlm bidang Master dan seterusnye, InsyaAllah, menjadi lecturer di Uitm...niatku adalah utk membantu bangsa ku sendiri dlm membangunkan dan memartabatkan bangsa melayu di mata dunia..ceewaahhh...(yok yok oo je)...kalo nk dibandingkan ngan sekarang, aku banyak membantu bangsa selain bangsaku...dan, kadang2, aku terpaksa berkongsi ilmu2 ku ngan bangsa lain...agak membazir disitu kerana berkongsi ilmu ngan bangsa lain...

buat mamaku, aku arap dia paham ngan kemahuan anknye ini...cume restu mama sgt2 aku perlukan utk aku teruskan kehendak hati ini...

p.s: korang rasa kalo aku ikt kata hatiku ini, akan ade tak kesan2 buruk atau impak2 yg tak menyenangkan ati...

- tgh survey pasal kos dan Uni dlm Mesia nii..kalo engineering, UTM da best kann...aku tak nk wat research, nk wat coursework... :)

12 comments:

FyZa said...

hye dear..erm x salah u nk smbng study..bnda baek kan..u keja pa skang? nti u pujuk la ur mum..ckp baik2 ngan dia spya dia phm..
wish u luck swety..;)

HanaJimi said...

terangkan isi hati pada emak kamu so dia boleh faham situasi kamu.don't korbankan minat kamu tanpa berjuang tuk emak kamu faham dulu.but kalu dia ada alasan lebih kukuh,kamu harus buka hati untuk terima pendapatnya juga.it's coz sy pown pernah alami perkara y sama.gud luk...

shuhadah Zainol said...

X dinafikan restu ibu ayah tu penting..oleh kerana niat tin tersgt la baik.. so, tin try la pujuk elok2 mama tin... sbb shu dah berpengalaman..sbb x ikut cakap mak..shu da tersilap langkah suatu ketika dahulu... huhu..

wat keputusan yg bijak k...

MiYOKO SuKi said...

Fyza --> skang i keja kilang..tp, mama i prefer keja kilang drpd msk gov.

HanaJimi --> ok...akan slowtalk ngan mama...tp, mmg susah nk ckp ngan die...alasan die takmo kasi sy sambg belajar sbb dia kata sy da ade keja tetap..

Shu --> mmg betui restu ibu itu penting...tp, tin tak reti nk ckp camne ngan die...

-anidaothman- said...

tin..pujuk mama elOK-elOk...plan-plan k..amik hati dia..bukan apa..PENTING TUH RESTU MAMA.....insyaALLAH, take time kot dia nak terima...makLomla, tin kan dh dok depan dia dh agak lama..so, dia pn mcm payah laa nak lepaskan anak dara dia yg chomel nie jauh dr mata pandangan dia..biasala tin, ANAK + MAMA.....even yg dh kawen pn, stilll dok menempek celah dia...kunun takleh dok jauh..agak kerinduan....

sambil tuh buat sunat sitikarah sama k...mohon pertunJuk dr MAHA PENCIPTA.....

myQza said...

buat keputusan yg terbaik ok??

Shahira said...

hai sis!
if nak buat kat UTM dialu2kan heheh tp skg ni certain course je ade taught course.
sbb since U kat malaysia da upgrade sistem.
skg ni mostly course either amik mixed mode (class & research) or fully research.
lebih2 lagi UTM br je dpt title research univ.
ganbatte!

Hana Faza-same person said...

titin, buat istikharah paling terbaik..kan Allah sebaik2 Perancang yang kita tak tahu masa depan?
kalau ditakdirkan petunjuknya ke arah pegi smbung belajar, berdoalah agar Allah lembutkan hati mama..cakap elok2 dgn mama..
tp kalau istikharah tidak mengizinkan, anggaplah ada hikmahnya

Allah dah tetapkan perjalanan kita masing2 dek :)
selamat berjaya

Anis izyan Abd Rahman said...

tin,wat istikharah...gud luck ya...wish u all the best with any of ur decision
=))

Azizal Adnan said...

go... its ur dream...

sugar2 kapas strawberry said...

itu impian kamoo dear..

ckp elok2 ngn your mum.
nti dia akn paham.

NeenaAnuar said...

adik ku Tinnn... banyakkan berdoa keh.. mintak pada Allah supaya dia lembutkan hati mama Tin... and at the same time.. try ler pujuk2 dia... bersembang ngan dia biler time mood dia tengah baik... bawak ler dia gie shoppping ker apa ker... janji dia tengah relax2 tuu... cuba terangkan apa yg TIn minat & Tin nak buat.. mungkin hati dia terbuka nak dengar apa yg Tin nak terang kan... sbb kalau Tin berdiam diri & tak bercakap ngan mama Tinn.. mungkin dia takkan tahu isi hati Tin kannn.. So cuba sebaik yg mungkin yerr..

Tak dinafikan yg restu dari ibubapa tu sangat penting dalam kehidupan kite dear! so cuba selagi terdaya.. jgn give up keh! akak doakan yg terbaik buat adik.. insyallah semuanyer akan berjalan ngan lancar for you! *HUGS*

Related Posts with Thumbnails