Search This Blog

Friday, July 16, 2010

~Makan-Makan di Shanghai~

haloo sweeties...

kali ni, nk cite lg pasal aku kt Shanghai..(korang, jgn bosan ye)..tp, kali ni, kite cite pasal makanan lak..seriusly, sgt susah nk cari mknn yg halal kt sana...al-maklumlah, kt sana majoritinye org bukan Islam..so, kitorg da expect sure susah nk cari mknn yg halal..yg kitorg pegi ni pun, kitorg da study siap2 before sampai kt situ...bukan aku yg study ye, tp, one of my membe...die siap listdown kan restaurant muslim kt sana berserta address...sampai sana, kitorg just cari kedai tu dgn menggunakan map...



"malu bertanya, sesat jalan"...iye..aku mmg setuju sgt2 ngan konsep nii...kt sana, kitorg menggunakan sepenuhnye konsep nii...kalo diam-diam ubi berisi, tp, kat sana, kalo diam, mmg korang bole sesatlaa...tp, most of them tak pandai speak in english..so, kena belajar bahasa mandarin dulu b4 g sana ye...aku mmg bw kamus bersamaku ke mana saje aku pegi...



seperti biasa, kitorg menggunakan perkhidmatan Metro (MRT) utk sampai di sini..kua2 je dr stesyen MRT, sume tercangak2 dan tak tau nk menuju ke mana...aku lak, sibuk dok amik gambo bgunan2 kt situuu...dorg je yg sibuk tgk map nk g mana...lenkali, tak yah bw aku g jenjalan, sbb tak contribute ape2 punn...just menjadi follower setia...

kitorg jln kt sini..Yunnan Road...aku ikut je dorg drpd blkg...kalo ade org culik aku, dorg sure tak sedar...

wire potato noodle (rice)..mee yg sgt keras dan besar...tp, bole mkn sket je..cpt kenyang...

satay kambing..aku tak reti mkn kambing...tgk je la dorg mkn..tak terliur lgsg punn.. :)

ni ala-ala kari kambing...aku tak rasa sedap ke tak..sbb tak suka kambing..hihihi..


gigit jgn tak gigit...keras gile mee nii..tak mo putus2....tp, mkn sket pun da kenyang...

ni, kambing gak....tak tau camne rasa die...

tauhu msk pedas....

TIN TIN fried noodles...aku pilih yg ni sbb nama die cam nama aku...hihihi...byk minyak...aku mkn sket je...

mlm tu, kami mkn besar....byk giler ye....korang rasa bole abih ke kami berlima mkn tuu...


uuhhhh..da ngantuk maaa...mknnan byk lg niii...sapela nk abihkann...

dtg lagi mknn baru....ade pau lagi tuu...kambing gak niii...

pizza kambing...sgt sedap sampai menjilat jari..tp, aku tak mkn punn..

cikgu miyoko tgh mengajar 2 org cina berbahasa English...lawak sggh ckp ngan dorg..ckp cam ayam ngan itik..aku tak paham dorg ckp ape, dorg tak paham aku ckp ape...sumenye blur je....dah ade kamus pun tak reti nk cari perkataan ape yg dorg ckpkan...at the end, blk camtu je tanpa mengetahui perkaatan yg dorg ckp..."ta xiang qui"..sampai arini, tak tau ape makna word tuu..

sgt khusyuk dorg mentelaah kamusku...masing2 nk belajar speaking in English....bagus2..

mlm tu, kitorg abih 200yuan utk dinner utk 5 org..consider murah ok...sbb, bole tapau lagi..esknye, mknn yg ditapau mkn masa bfast....kalo tak, maggila jawabnye...


ni kedai kt expo...salah satu kedai yg dijamin halal...kedai oleh pak arab drpd Turkey..


arini mmg giler penat...nk g order mknn pun da tak larat...sbb tu, aku tertdo dulu kt ats meja mkn sambil tgk peta...bole lg plan nk jln g mana lepas mkn...

yeayyy...bergambo ngan makanan..at last, jmpa gak nasi kt Shanghai niii....

butter rice bersama spageti...sedap dan memberi byk tenaga utk berjlan....

ni lak air faverite aku ketika di sana..setiap kali pulang ke hostel, sure sggh kt sini dan beli air ni..oren+manggo...mmg terbaiklaa....sgt2 fresh dan menghilangkan kedahagaan dan kepenatan..

suka gilaa ngan vendor machine niii sbb jual air fevret aku...cam nk bw blk Mesia je....peluk kuat2...sayang kamu....

duta vendor machine yg menjual air oren..sape2 yg merasa air ni...sure nk lagi...belum cuba, belum tahu tauuuu...

p/s: have a great weekend everyone....mggu ni, cam biasa kena g swimming class...da pandai wat free style...

8 comments:

FyZa said...

fuyoo..bnyknya mkn..abes ke? kambing? erk..sdp ke? hee

diraja22 said...

sedap betul menu2 ni..
bila nak belanja..

Azizal Adnan said...

aloh syian dier.... letih sampai tido atas meja... so cute... ;)

sugar2 kapas strawberry said...

huhuhuhu..knp sume kambing je tin??

Hana Faza-same person said...

wah...banyaknya hidangan..
awat order semua berperisa kambing?
hehehe

MiYOKO SuKi said...

Fyza > tak abih punnn..tapau je.

diraja22 --> mmg sedap n menyelerakan...

tokida shuji --> letih giler...

cik sugar2 --> sume menu dipilih oleh kwn2 sy yg nk mkn kambing...

hana --> tula...arini br perasan..sumenye berperisa kambing...membe2 sy yg minat sgt nk mkn kambing Shanghai...sy mmg tak suka kambing...

Azizal Adnan said...

u r so sweet ayg.... =)

Cik Penulis said...

Nampak best je TIn Tin noodles tuh. :D

Related Posts with Thumbnails