Search This Blog

Monday, March 14, 2011

trip to GUA tempurung....

morning koranggg.....da bekfast ke.....



jumaat yg lepas, sy dan team besar saya telah pegi ke GUA tempurung...lawatan ini adalah sempena teambuilding for this quater....seawal 7pg. saya telah tercegat menunggu bas di Autu city..nasaibla ada MCD kt situuu...mula2 berangan nk brekfast kt McD..tp, tau2 la kannn...dah awl pg sgt2, saya tak lalu mkn..so, tak belila sebarang McEGG bagai kt situuu...just berdiri menunggu bas kilang ku....nasib saya sgt2 baik, sebab tak perlu menunggu lama....just a few minutes, bas pun tiba ngan beberapa teman yg sudah berada di atas bas...dorang lagila awl...kena bgn sebelum pkl6.30 tuuuu.....

Selepas 2jam, bas pun tiba kt Gua tempurung...perasaan sgt2 excited n takut pun ada...yelaa...tak penah msk GUA sebelum niii....this is my first time, and tak tau apa yg ada dlm gua tuuuu....

instructor yg bw kitorg jln2 dlm gua tu mmg pandai bercerita dan pandai buat lawak....hahahaha..gelak je, bile die start berciter....pabila melangkah masuk ke GUA tempurung, hanye big "WOW" je yg terkua dr mulut...Subhanallah, begitu besar dan agongNYE ciptaan Allah...gua yg wujud 400 juta tahun yg lepas, dan dulu gua ini adalah terletak di dalam lautan....bayangkan, seolah2 kite berjalan2 dlm lautan dan dalam gua yg sungguh tinggi setinggi 120m...selain itu, ada sungai yg mengalir di dlm gua itu yaitu Sungai gua tempurung.....

kami terpaksa memanjat 1000 lebih tangga utk sampai ke top of the world...di top of the world, we can touch the sky of the gua..bayangkan betapa tingginye saya dok kt dlm gua tuu...gayat mmgla gayat...tapi, perasaan nk mencuba menghakis sume perasaan gayat tuuu.....masa menaiki tangga, kitorg akan stop kt beberapa pit stop...dan disitula, instructor menunjuk pelbagai bentuk batu yg terbentuk drpd air dlm gua....dan yg menakjubkan sume bntuk yg terbentuk tu adalah berataus2 tahun yg dulu.....ada bentuk OSAMA LADEN, bntuk kucing, bentuk kera tgh drive, bentuk jelly fish, bentuk kuda laut, bentuk perempuan mengandung...bentuk kaki wanita....dan macam2 lagi.....tak igt dahhhh...byk sgt....

lepas sejam naik dan turun tangga, kini tiba kat suatu tempat yg sgt gelap....takpa secebis cahaya, tapak tgn sendiri pun tak nmpk...mmg takut giler...tapi, sbb ramai2 kt situ, perasaan takut pun ilang....dan, kali ini, jalan utk keluar gua agak mencabar......kitorgn terpaksa sliding cerun yg agak 90 darjah.....merangkak dlm tempat sempit....masuk dlm lubang yg sempit...sume2 kami tempuhi bersama as a team....kata teambuilding...so, masing2 saling tolong menolong antara satu sama lain....


At Golden Flawstone...mcm2 bntuk bole nmpk dr sini...

jelly fish...
OSAMA LADEN
fair lady
melangkah msuk dlm gua secara berkumpulan...

nape saya sorang nmpk excited dan ceria.. :)

excited lagiiii

da start jln yg berliku....jln sempit ku tempuh jua...

sliding masa ni mmg best.....chiuwwww.....laju je jth ke bawah....tak yah g sunway lagoon lagi...

sliding time ni sgt2 gayat...aku berenti kt tgh2 tu sambil menjerit2...bos kt sebelah tu kata takde sapa yg bole tolong kalo menjerit je.....so, sket2 lepas tangan dannnn......fuwwwwww...


dan jatuh ke bawah cam this pretty lady...

but, no worries....kitorg takkan jatuh..sbb ada jejaka tampan yg ensem sedang tunggu dibawah menahan kaki kitorg...hehe...

kena msuk small lubang jugakk..nasib baik, i kurus...hehe...this time, sy mengaku sy kurus....hahaha....

part yg lawak, merangkak cam this guys..nsb baik, dorang tak amik gambo vuntut ku yg CUN tuuu...

gambo cilok niii...budak2 pun bole msuk gua ni...korang bile lagi....takkan tak bole kott??

selepas 3 jam, bersesak2 nafas, membanting tenaga, merangkak berlari dlm gua.....finally, sampai jugak di pintu msk gua....nsb baik tak sesat kannn..dan, nasib baik jugak tak hujan...kalo hujan confirmla sy sudah ARWAH.....hehehe(main2 lak budak niii)

sy sgt berbangga sbb saya antara wanita yg berjaya menempuh cabaran dlm gua niii....lain2 pompuan yg beauty conciuos, tak ingin la nk berbasahan2 cam kitorang nii...
lagi satu, takde calar2 dan scratch kt tangan dan kaki saya sbb saya pakai long sleeve and long tracksuit...girls yg lain, pakai short sleeve, confirm2 la calar balar kt lengan dorang tuuu....

lepas ni, nk pegi lagi...sape nk ikut???

17 comments:

saya_arief said...

xpernah sampai ag gua tempurung.
nampak macam best..
:D

zulkoa said...

bestnye2.. jeles2.. kene byr bape ek nak pg ni?..

MiYOKO SuKi said...

saya_arief --> kalo minat outdoor activities, this is quite challenging...mmg best.....

cik ubi --> nk msk gua, rm11....mmg best....tp, ada route yg paling mencabar rm22....should try this one.. :)

shuhadah Zainol said...

tin... bangga ngan kamu... kalau saye xtau la camner nk mengharunginya..huhu...

MiYOKO SuKi said...

Shu --> sy mmg pompuan yg berkaki lebar...hehe....shu pun pasti BOLEH!!!

ieda said...

wa best nie .. teambuilding di gua tempurung nie .. akak pernah dgr pasal gua nie .. menarik kan :)

Pepel BoNda AmaNi said...

wah bestnya masuk gua..seingat akak penah masuk gua masa zaman sekolah rendah dulu jerk....tue pun gua bodoh2 kat gunung belakang sekolah jerk..hehehehe

-anidaothman- said...

bestnyaa...
mencabar nie.....

joom..jom kita g...

Cik Penulis said...

Waaa. cantiknya tempat tuh. teringat pulak cite The Sanctum. hehe

InaAchik said...

TITIN seorang iron lady!!!
tepuk tangan utk titin saya!!!

MiYOKO SuKi said...

Ieda --> akak, mmg best..berbaloi2...

MiYOKO SuKi said...

purplelicious --> blkg sek ada gua..menarik tuuu...

MiYOKO SuKi said...

op_ida --> JOMMM..mmg mencabar...

MiYOKO SuKi said...

Tqa --> tak penah tgk the sanctum

Anonymous said...

best laa gua tempurung! rindu nak pi sana :)

Azizal Adnan said...

hehe... energizer betul dia tu...
bestnya masuk gua.... thrill tu...
nasib bek pakai long sleeve n tracksuit.. =)

pasni jom white water rafting lak... ;)

Azizal Adnan said...

osama laden nampak.... tapi fairlady tu xnampak pun... hmmm hati2 turun lubang tu... bahaya betul...

Related Posts with Thumbnails