Search This Blog

Friday, September 09, 2011

First time beraya di perantauan....dan, harap inilah yg terakhir....

Salam utk pembaca sume...


harini, br ada masa utk update pasal citer raya..nk tau sebab apa?? ye la, masa sume org sibuk pegi beraya ngan famili memasing, saya pegi bercuti...hehehe...takde langsung rasa suasana hari raya kt sini...sebab tu, saya decide utk pegi bercuti saja....cite pasal bercuti, tggu ye....nnti, saya cite....


so, raya utk tahun ni, sgt2 berbeza daripada tahun2 yang lepas...sebabnye, sgt2 obviousla kannn...saya kan stay kt US....sorang2 lak tuu..nk cari org Malaysia pun susah...tapi, saya tetap meraikannye...saya tetap mengambil cuti satu hari utk merasakan suasana beraya di Oregon, US niii...


Org kt Malaysia da beraya ari Selasa...so, pagi selasa Malaysia bersamaan ptg Isnin kt sini...dptla saya beraya ngan famili di penang dan jugak encik tunang...skype berjam2...dpt jugak merasa suasana hari raya yg sgt2 meriah kt umah saya tuuu...mcm selalu la kannn...walaupun jauh, saya tetap dpt merasa kemeriahan hari raya di Malaysia...then, malam tu, saya tggu pengumuman raya kt sini...malangnye, raya kt sini jatuh pada hari rabu....huhuhu...saya terpaksa berpuasa satu hari lagi bersamaan 30hari puasa...takpelaa...bertambah pahala puasa saya utk tahun niii...


Pagi 1 Syawal...saya bgn awl..kalo kt Mesia, confirm bgn lmbt...hehehe....saya perlu bgn awl sbb sy perlu mencari jln ke Oregon convention center (agak jauh dr rumah saya...lebih kurang 30min)...memandangkan hari itu adalah hari bekerja, saya terpaksa menempuh jem utk kesana....ye la...tempat solat raya itu terletak betui2 di tgh2 pusat bandar dan ramai yg menuju ke bandar utk ke pejabat masing2...Alhamdulilah, Allah permudahkan perjalanan saya....selepas 45 minit, saya tiba di dewan solat....


Masa saya sampai, masih belum ramai org kt situ...masing2 bersama keluarga tercinta...tapi, saya keseorangan kt situ...masa ni, terasa amat2 sedih...teringat mama abah atok n adik beradik sume yg jauh di mata....layan je la takbir raya kt sini....tp, takbir raya kt sini tak best sgt...takde lagu2 cam kt Malaysia...kebanyakkan muslim kt sini adalah drpd negara Arab...mmg susah nk jmpa org2 drpd Malaysia..


Selepas beberapa ketika, ada seorang Auntie drpd Afrika menegur saya...kami bertukar2 cerita dan jugak bertukar2 no telefon...Auntie tu dah lama tggl di US ni bersama ank menantunye....Sekurang2nye, ada jugak Muslimah yg nak bersembang ngan saya kannn....hehe...


yg menariknye kt sini, saya dpt melihat bermacam2 org dan ragam drpd seluruh dunia...saya jugak dpt melihat bermacam2 fesyen from all over da world...ada drpd Africa, Morocco, Middle east....can see the varieties of Islam...Islam sgt2 beautiful....


@solat raya di Oregon convention center

cntik bj dorang....amik gambo dr belakang je laa....dan, dorang pakai high heels yg super duper tggi...tak tau bape inchi

khusyuk mendengar khutabah

nasibb baik jmpa akak dr Mesia dan Indonesia niii

ramai giler Muslim kt US niii....berpusu2 kua dr dewan solat

one of the Indon family..

*nk tau apa yang saya makan di pagi Aidilfitri...tggu entry selepas ni ye....tgguuuuuu!!!!

5 comments:

Cik Ecah said...

alolo syian raya sorang2....;p
selamat hari raya ke 11! :)

shuhadah Zainol said...

titin mesti jumpa ramai kenalan kat sana kan...sebab titin kan peramah....:)

Pepel BoNda AmaNi said...

akak yang baca pun rasa sedey sorang2 beraya kat perantauan..nie lak tin yang melaluinya...harus bertambah sedey...

Azizal Adnan said...

1st time pengalaman beraya jauh sangat2 dari famili tu...
pepun, terasa gak mcm beraya sama2 hari raya tu... =)

ramainya org kat situ...
cantiknya dia di hari raya...

Anonymous said...

super duper stailo ah titin di pagi raya :)

slmt hari raya dear

Related Posts with Thumbnails