Search This Blog

Wednesday, September 28, 2011

Makan ayam tak halal ??? erkkk..

Salam sume....


korang penah tak berdepan ngan situasi makanan tak halal niii....ok, actually, ada some ppl yang concern pasal halal dan some of them ada jugak yang tak concern pasal halal2 niii....this is same case as tutup aurat dan tak menutup aurat....tak gituuu....


memandangkan aku stay kt US ni, dan memang susah nk mencari ayam dan daging yang HALAL...tapi, aku akan pastikan aku mkn AYAM yg halal...tak kuasa nk makan yang tak HALAL...sbb da tau bnda tu tak HALAL, aku mmg takkan makan bnda2 tuu...dan, Alhamdulilah, membe2 aku kat sini sumenye respek kt aku...dorang tau aku takkan makan ayam yang dijual di market2 kt sini yang mostly tak HALAL....dan, aku akan makan AYAM yg dibeli drpd HALAL SHOP je....nasib baik, senang je nk jumpa kedai halal kt sini, dan agak dekat ngan umah aku....


Tapi, selalunye, kalo g vacation, confirmla tak masak kannn...so, aku selalunye akan order makanan yang berunsurkan seafood - mostly FISH or SHrimp....kalo mkn MCD or Burger King, aku akan order fish fillet...tp, tu pun aku akan mengehadkan makan kt fast food...kalo bole, aku mkn makanan yang aku masak je...InsyaAllah, dijamin HALAL... :)


so, semalam, aku g ke rumah famili drpd Malaysia...die ajak aku ke rumahnye sebab dia ada wat kuih serimuka....mmg susah nk jumpa kuih serimuka kt US..so, aku pegi je laa dng niat nk mkn serimuka je....dan, nk kenali beliau ngan lebih dekat..beliau mmg dah lama stay kt US..hampir 9 tahun...beliau jugak berkahwin ngan Matsalleh kt sini (tp, kulit hitam laa)...dan, aku dapati dia cam kekurangan didikan agamanye....Ayam dan daging pun beli daripada market disini (which is confirmed that not sembelih)..yang lain2 tu, aku tak tau...but, seem like their lifestyle is more to American lifestyle...tak nampak dah MELAYU n ISLAM...


So, adakah ini tanggungjawabku utk bawa dia kembali ngan ISLAM?? tapi, aku memang takde kekuatan itu..aku mmg tak tau cara utk BERDAKWAH....mudah-mudahan ALLah membuka hatinye utk kembali ngan ISLAM...mana tau, bile berkawan ngan aku, die tertarik ngan ISLAM kembali....InsyaAllah...semoga aku diberi kekuatan oleh Allah...amin....


satu HALAL pot utk aku sorang je 

JOM MAKAN MAKANAN HALAL!!!

5 comments:

tqahmisdar said...

takut nak makan makanan tak halal.. nanti hati jd itam =)

shuhadah Zainol said...

insyaAllah...amin..

Anonymous said...

semoga mereka mendapat hidayah....
ayg hati2 kat sana ye mkn2 n minum..

"Wahai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu"- Al-Baqarah:168

Schakeyra said...

mintak simpangla kan.... doakan dye kembali mencari kebenaran...

sis, ive got ur mel!! trimas... I'll reply soon~~

Pepel BoNda AmaNi said...

kita doakan yang terbaik tuk dia..amin....

Related Posts with Thumbnails