Search This Blog

Saturday, August 06, 2011

Ramadhan di bumi Hillsboro, Oregon, US

Alhamdulillah, hari ni da masuk hari kelima kite berpuasa...Alhamdulillah, sumenye berjalan ngan lancar tanpa terbabas lagi...Alhamdulillah, aku masih berupaya mengerjakan segala perintah Mu, Ya Allah dan ditambah lagi amalan2 mulia untuk meningkatkan pahala dalam bulan mulia ini....walaupun jauh daripada bumi Malaysia, namun perintah Mu, Ya Allah, tetap takkan ku lupa...rutin yg sama jugak aku lakukan seperti tahun tahun yang lepas....(target thn ni - baca Quran satu juz satu hari = khatam Quran by end of Ramadhan...InsyaAllah)

ada yang tertanye2, camne aku lalui Ramadhan di sini...so, kua la entry niii....aku akui ia adalah satu pengalaman yg berbeza...sgt2 berbeza gituu...dan, bersyukur sgt2 sebab dapat menikmati peluang ini...

satu perbezaan yg sgt drastik daripada Malaysia adalah waktu puasa yang panjang kt sini...panjang giler hokeyyy....sebbnye, skang ni musim Panas aka Summer...so, waktu siangnye adalah lebih panjang daripada malam....Subuh di sini adalah dlm pukul 4 pagi manakala waktu Magrib adalah dlm pukul8.30 malam...hmmm..bayangkanlah betapa lamanye aku berpuasa di sini....hampir 17jam waktu berpuasa..Plus, suhu kt sini adalah tidak menentu..skang ni, agak panas..lebih kurang 80 degree F = 30 degree celcius..dan, kering..kalo compare ngan Mesia, suhu adalah sederhana dan lembap...waktu mlmnye pulak, selepas berbuka, sibuk nk solat Magrib + Isyak + terawih..dan everyday, nk kena online ngan orang tersayang...so, hanye tggl beberapa jam je utk aku makan....tapi, aku pun tak sure nape selera makanku semakin berkurangan..maybe, aku masak tak sedap...hahahahha....

tu lagi satu dugaan untuk aku...kat sini, tak de PARAM atau kata lain Pasar Ramadhan....hahaha..sapela nk jual mkn2 halal utk org Muslim nii..ye la, berapa keratla sgt org2 Muslim kt sini kannn....then, restaurant halal agak jauh dr tempat tinggalku...so, aku lebih suka masak sendiri di rumah....walaupun kurang sedap, tapi, aku tetap makan...bole memantapkan lagi skill memasak sebelum kawennn..ceeewaaahhh.... (hmmm..rindu sgt2 ngan param UIA...mknn kt situ sgt2 sedap...aku selalu beli nasi kerabu...ooohhhh...ngidamnye nk mkn nasi kerabu plus solok lada....ok, stop it..posa..posa..)

aku prefer wat terawih kt umah je...sebenarnye ada satu masjid berdekatan ngan umah ku...dekat tak dekat sgtla...lebih kurang setgh jam jugak, naik keta...tp, aku belum lagi pegi menunaikan terawih di situ...sebab utama, waktu ISYAK kat sini adalah sgt2 lambat, lebih kurang pukul10.30mlm...so, kalo g terawih, confirm2 la abih pkl11.30 mlm...dan, esknye nk kena bgn awl utk sahur dan g keja....tapi, InsyaAllah, aku akan cuba pegi jugak during weekend...nk menikmati sendiri camne org2 Muslim kt US ni menunaikan Isyak + terawih...aku rasa byk org2 ARAB kt sini...selalu jumpa dorang masa kt Halal Shop dan shopping complex...bile selisih ngan dorang, dorang akan memberi salam kpdku...rasa ukhuwah sgt kuat antara Muslim.. :)

uiihhh...panjang lak entry aku kali nii...skang ni, waktu lunch kt sini...so, tak tau nk wat pa...berblog je laa...korang sure sedang di lamun mimpi2 indah kannn...

oklaa...setakat ni jelaa....camtu la pengalaman ku kt sini...nnti, aku akan tambah lg kalo ada smtg yg menarik happen to me....

till then, layan dulu gambo gediks aku niii....

BEFORE



AFTER


kasi effect LOMO-ish sket...

*have a good weekend everyone...tak sabo nk dating ngan miss lavender tomorrow..

5 comments:

Cik Ecah said...

awk...
tq manyak2..sudi wat tutorial share dgn ecah...
dah berjaya...hehehehhhee :)

ce tgk2

http://lilyecah.blogspot.com/2011/08/testing3.html

Azizal Adnan said...

bestnya berpeluang menimba pengalaman di negara org...

panjang puasa kat sana...
minum air lebih skit ye... n jgn miss sahur...

awat x selalu makan tu...
rindu kat org2 disini ke...

nanti ada masa, pegila berjamaah terawih kat masjid berdekatan tu... maybe ada moreh roasted lamb...

hehehe... tergelak tgk gambar....
rasa cam ada kat depan2..

NeenaAnuar said...

alahai.. siannyer kat titin.. banyakkan bersabar yer dear.. bukan senang dok diperantauan nie.. especially part makan kann.. takpe.. banyakkan bersabar yer.. selamat menjalani ibadah puasa diperantauan dear! :)

shuhadah Zainol said...

"....(target thn ni - baca Quran satu juz satu hari = khatam Quran by end of Ramadhan...InsyaAllah)"

ni kalau bakal mak mentua baca..sejuk perut dia...

selamat menjalani ibadah puasa titin...:)

Pepel BoNda AmaNi said...

insya-allah akak harap tin dapat melalui ramadhan kat bumi asing dengan sempurna...amin...

Related Posts with Thumbnails