Search This Blog

Tuesday, January 05, 2010

tips utk meraih kebahagian hidup

ceehhh...topic kali ni cam gempak jerk..
pandai ke aku bg tips niii...hehe..
tips ni bukan dr diriku sendiri..
tp, dr cite al-kulliyah jumaat lepas..
aku tak penah layan pun cite tuuu..
tp, secara kebetulan, adik aku buka cite tuu..
n time tu, aku tgh dok layn FB ku...
mata ni tak fokus kpd cite tuuu...
cume telinga ni terdengar apa yg diorg bincangkann...
aku just nk share kt sini n bole dijdkan reminder for me..

Ustaz tu bg 2 tips iaitu 2 "SOD"..
sod yg pertama adalah SOLAT.
iye..aku akui solat tu sgt2 penting dlm idup kite...
solat 5 waktu mmg wajib utk kite watkann...
so, bile kite bersolat, kite leh memohon keampunan, rezeki n kebahgian n segala2nye.
selain solat 5 waktu yg wajib, kite bole gak wat solat sunat yg lain..spt solat syukur, hajat, tahajud dll...
aku juga nk mengingatkan kpd kwn2 sume n juga diriku ini supaya byk2kan solat n selalu igt kepadaNye...dengan bersolat, ati yg kusut akan menjadi tenang n tenteram...

sod yg kedua adalah SABAR.
bak kata pepatah sabar tu adalah separuh drpd iman. Allah juga suka kepada org2 yg bersabar. Segala dugaan dlm dunia ni mgkin ada hikmahnye n kite kena byk2 bersabar. Ada org kata ayt ni hanyalah utk menyedapkan ati je. tp, aku tak rasa camni. Apa yg ditakdirkan oleh Allah da ditentukan sejak azali n ada hikmah yg tersendiri. org yg sabar takkan rugi di kemudian ari. mulai saat ni, aku kena byk2 sabarlaa...mgkin arini, byk je dugaan yg menimpa diriku ini tp kebahgiaan akan menjelma satu ari nnti..hopefully.. :) aku arap thn 2010 ni membawa seribu makna dlm idupku ini..

tu jela yg aku dgr time ustaz2 tu berdikusi.. maklumlah, aku dgr secara tak sengaja..hehe..

yg lainnye..kite kena byk berzikir n beristighfar, ngan cara ni, kite akan selalu igt kpdNye. selain tu, apa yg kite wat kenala ada niat yg betui n berniat semata2 kerana Allah. Lg satu, kite kena mengeratkan hbgn sesama manusia. tak elok gaduh2 ye. kalo gaduh pun, elokla berbaik semula. n yg paling penting, hubungan bersama famili (especially our parents) adalah sgt2 penting. tanpa mereka, sapala kite kann...

k, tu jela tips utk kali nii..
walaupun tak seberapa, tp arap ia bole dijdkan ikutan utk sume..
sama2la kite mangaplikasikan tips2 ni utk kebahgiaan di dunia n di akhirat..(cam Ustazah lak rasa)...

k, chiow....

1 comment:

Azizal Adnan said...

betul tu ayg.... solat tu tiang agama... banyak hikmah solat.... hati tenang, rasa bersyukur dsbnya...

Related Posts with Thumbnails