Search This Blog

Wednesday, November 29, 2017

Fakta Penting Tentang Young Living Essential Oils

20 FAKTA & TIPS PENTING untuk YLEO Newbies Oilers, mohon baca dan amalkan:

1. YLEO ada dua jenis: Single dan Blends.

2. Single adalah EO yg di ambil minyaknya dari tumbuhan itu sendiri, cthnya spt Peppermint, Lavender, Orange, Lime dsb.




3. Blends adalah EO yg terdiri dari beberapa jenis Single EO tertentu yg digabungkan bersama dgn formulasi tertentu utk tujuan tertentu, cthnya spt Believe, Highest Potential, Joy dsb.

4. SEMUA EO di bawah YOUNG LIVING  TIDAK MENGANDUNGI sebarang unsur alkhohol sintetik, palarut atau apa sahaja bahan sintetik di dalamnya. Ia semata2 minyak yang disuling (steam distillation) atau di perah sejuk (cold press) dari tumbuhan jadi isu halal dan samada boleh bawa solat atau tidak, tidak timbul. Gunakan YLEO tanpa ragu2.

5. Bau EO adalah bau semulajadi pokok tersebut. Ape pokok yang Allah cipta, itulah yang kita dpt. Maka ada sesetengah EO yg baunya semulajadi wangi, ada yg semulajadi busuk. Ada juga bau yg sebenarnya wangi, tetapi bila anda bau, ia busuk. Jangan khuatir, teruskan penggunaan EO tersebut, lama kelamaan, anda sendiri akan dapati deria anda semakin baik dan boleh menerima bau tersebut, tidak lagi busuk seperti sebelumnya.

6. Ada 5 cara menggunakan YLEO iaitu menggunakan Diffuser, Inhale (Hidu), Topical (Sapu), Ingest (masuk dalam air atau dalam kapsul) & Oral (titik bawah lidah).

7. EO boleh di gunakan diseluruh tubuh termasuk tapak kaki KECUALI 2 tempat: DALAM MATA & DALAM TELINGA.TAPAK KAKI TEMPAT PALING SELAMAT jika anda tidak pasti di bahagian mana anda mahu sapukan EO tersebut.

8. Sila ambil perhatian bahawa EO yg berasaskan CITRUS seperti Lime, Lemon, Orange dan Citrus Fresh adalah EO bersifat Photosensitive.  Elakkan sinaran cahaya matahari secara terus di kulit tersebut selepas memakainya utk mengelakkan kulit menjadi gelap. Tiada masalah jika pakai di bahagian yg ditutup baju.

9. EO juga harus di letakkan ditempat tinggi untuk mengelakkan anak kecil bermain dgn botol2nya yg bewarna warni. Ia harus disimpan di tempat gelap dan tidak panas. ELAKKAN untuk menyimpan EO di dalam kereta atau bonet anda. Suhu panas yg tinggi di dalam kereta yg ditinggalkan akan mempengaruhi kualiti EO.

10. Jika anda ingin membuat sebarang blend EO mengikut protokol yg ada, pastikan botol yang anda gunakan adalah botol kaca yang gelap. Jika anda ingin minum air yg dicampurkan EO, pastikan botol yg digunakan adalah botol kaca dan BUKAN PLASTIK.

11. Jika mahu menggunakan DIFFUSER, gunakan ULTRASONIC DIFFUSER dan  kami mencadangkan agar anda gunakan YL ULTRASONIC DIFFUSER yg kukuh, lasak dan tahan lama. Ia direka khas untuk produk EO dari YL maka ia sesuai dgn kepekatan dan konsentrasi yg tinggi minyak YLEO. Anda boleh mencampurkan SINGLE EO dgn SINGLE EO yg lain @ BLENDS EO dgn SINGLE EO TETAPI TIDAK BOLEH mencampurkan BLENDS EO DGN BLENDS EO yg lain di dalam satu Diffuser ketika mahu menggunakannya. Titiskan seperti biasa, satu demi satu, mengikut keluasan bilik. Lebih besar bilik,lebih banyak titik. Bilik bersaiz sederhana biasanya bermula dgn 4 drops of EO. Baca arahan penggunaan Diffuser dgn teliti sebelum menggunakannya.

12. Ada sesetengah EO yg panas dan pijar WAJIB untuk dicairkan (dilute) menggunakan carrier oil samada VCO, OO atau V6 dari YL. Nisbah untuk dilute bergantung kepada minyak, samada 1:1 @ 1:4. Antara EO yg panas dan pijar ialah Oregano, Thieves, Peppermint, Clove, Digeze dan Thyme.  Jika masih rasa panas atau pijar, tambahkan lagi carrier oil.Utk baby, for safety precaution, jika mahu dilute semua EO juga tiada masalah.

13. Sekiranya berlaku insiden panas dan pijar selepas EO digunakan, JANGAN PANIK! JANGAN CUCI DENGAN AIR! Tenang2 sahaja, ambil any carrier oils dan sapu di tempat tersebut. Rasa panas atau pijar itu akan hilang dengan segera. In case EO TERKENA MATA, jangan basuh dengan air, titiskan susu  dalam mata.

14.Hati2 dengan Tangan anda selepas menggunakan EO yg panas atau pijar, pastikan tidak terkena mata baby, atau ke toilet dan basuh the private part. Bilas tangan anda dengan carrier oil, kemudian baru dicuci guna sabun. 

15.  Di YLEO, FREKUENSI LEBIH PENTING DARI KUANTITI MINYAK. Maksudnya, untuk setiap keadaan, anda hanya perlukan setitik atau dua titik sahaja minyak dan bukannya bertitik2 untuk satu2 masa. Sebagai cth, bila anak baru mula demam, ambil SETITIK PEPPERMINT dan sapu di tapak kaki anak 2 JAM SEKALI. Tetapi jika suhunya sedang panas, ambik SETITIK PEPPERMINT dan sapu di tapak kaki anak 10 MINIT SEKALI. Tingkatkan FREKUENSI bukan KUANTITI.

16. Sekiranya anda ingin membuat sapuan dua atau lebih EO, sapu layer by layer, satu demi satu dan JANGAN campur dua EO sekaligus. Cthnya, sapu Lemon EO dulu, lepas jarakkan 2 minit baru sapu RC. Tujuannya adalah utk EO tersebut meresap ke dalam kulit dan pergi ke blood stream.

17.Jika ada EO yg anda mahu gunakan itu terdiri dari EO yg Single dan Blend, dahulukan dengan Single kemudian baru yang Blends, kecuali untuk protokol tertentu yang telah ditetapkan EO nya mengikut susunan.

18. Di awal penggunaan EO, kemungkinan untuk berlakunya healing crisis itu ada, bergantung kpd individu, kerana EO adalah produk yang natural. Produk natural atau semulajadi biasenya bertindak utk menyingkirkan bahan2 toxic dan sintetik yang tersimpan dlm badan, terutamanya jika sebelum ini anda banyak menggunakan produk yang mengandungi banyak bahan kimia atau sintetik. Antara healing crisis yg mungkin berlaku adalah seperti demam, batuk lebih kuat, pening, ekzema lebih flare up dan sebagainya, bergantung pada individu tersebut. Ade juga yg tidak mengalami  healing crisis dan terus merasai kesakitan berkurang atau kesihatan semakin baik dalam tempoh yg sekejap.

19. Bagi mengurangkan kesan healing crisis, start slow dengan apa yg anda lakukan. Maksudnya, kurangkan dose penggunaan. Selepas tubuh kita sudah boleh adapt dengan EO tersebut, barulah kita tingkatkan penggunaannya. Untuk kes kes ekzema, jika sebelum ini anda pernah menggunakan krim berasaskan steroid, jangan terus berhenti, dikuatiri ekzema akan lebih flare up jika anda berhenti secara mengejut. Kurangkan dosage cream tersebut perlahan-lahan, dalam masa yg sama gunakan EO / Ointment dari YL dan tingkatkan dosage nya seiring dengan pengurangan dosage krim steroid sehinggalah bebas steroid sepenuhnya.

20. Maklumkan kepada Consultant anda jika anda ada sebarang medical history agar lebih mudah kami bantu anda. Sebagai contoh, ada beberapa EO yg perlu dielakkan utk mereka yg mempunyai sejarah sawan seperti Eucalyptus. Begitu juga dengan mereka yg mempunyai darah tinggi elakkan penggunaan Grapefruit dan jika ada G6PD, elakkan penggunaan Copaiba EO. Untuk anak berusia di bawah 3 tahun, elakkan dari membenarkan mereka menghidu Peppermint secara direct. Beritahu kami kondisi anda agar kami dapat bantu anda dgn lebih baik lagi.

Sharing with LOVE, Knowledge is POWER,


Berminat ngn Essential oil ni...bole wasap saya


1 comment:

mama tisya said...

tgk rmi juga kwn2 yg guna Young Living Essential Oils

Related Posts with Thumbnails