Search This Blog

Saturday, January 20, 2018

Resepi Asam laksa

Resepi Asam Laksa |  Asam Laksa Cina yang sangat sedap dan mantap!!! Payah jumpa dikedai melayu! Kena try buat..

Resepi ni aku dpt dr kawan cina yg ajar, mmg sedap!! Asam laksa mmg org cina pakar! Try la..
Sedap sgt!

Bahan utama:
3kilo Ikan kembong
1tin kecil sardin

Bahan Kisar:
4 inci belacan melaka warna merah
4 labu bawang besar
1 jari telunjuk kunyit hidup
20+ biji cili padi
1 ibu jari lengkuas

Lain lain:
4tangkai daun kesum
20 kpg asam keping
4 bunga kantan - belah
6 serai - titik
1 senduk cili giling
Segengam asam jawa
� - 1 biji nenas masak - blend dan masuk dalam kuah

Hirisan/Hiasan
Timun, daun pudina, bawang besar, cili merah/padi, salad, kantan dan daun pudina

Cara-Cara Penyediaan:
3 kg ikan dicuci bersih dan di rebus, angkat dan disiakkan isinya. Tapis air rebusan diguna utk buat kuah. Masukkan kesemua bahan kisar dan bahan bahan lain termasuk ikan sardin yg dilenyet (aku cuci dulu). Masak dengan api perlahan. Masukkan gula dan garam.
Nota:
Gula mestilah banyak sehingga terasa seperti manis manis buah.
Guna laksa beras, lagi sedap, bihun pun blh. Ok.
.
P/s:
- Boleh letak otak udang klu nk, tp kwn cina sya ckp, atok dia bg thu, real asam laksa Ni x ada pun otak udang tu..
- ikan yg lebih tu rebus, ambik isi dan letak atas laksa.

asam laksa yang sedap

Selamat Mencuba ye korang!!!

Sumber facebook

9 comments:

Kak Sue said...

Belum pernah cuba resepi Asam Laksa lagi Kak Sue, lain kali boleh cuba nie..

Sheila Adziz said...

yuhuuu... sedapnya asam laksa. tp akk duk pantang lg... leh telan air liur je la... hukhuk

Lea Azleeya said...

Feberet ni.. leh cuba nanti..

unaizah hussein said...

makan dengan bihun pun sedap jugak ni kan.. 😊

Gja said...

Wah.. menatik ni.. first time dgr asam laksa cina. Nak try la

Mimi Azirah said...

Buat kuah pejat pekat memang sedap

Mimi Azirah said...

Buat kuah pekat pekat memang sedap

Ana Suhana said...

Dulu suka sgt makan asam laksa setiao kali shopping di giant. Skrg dh xjumpa asam laksa yg sedap. Kalau ada kena pergi restoran2 yg mahal sikit. Ikan sardin tu buat tambah lemak dan pekat kuah tu kan.

Dunia Zumal said...

Fevret ni... Esok nak makan...

Related Posts with Thumbnails