Search This Blog

Friday, January 05, 2018

Makanan paling mahal di dunia ada di Wonderfood Museum

Assalamualaikum. Its Friday today. cepatnye seminggu berlalu. Arissa pun arini da senang nak bangun pagi walaupun hujan lebat mencurah-curah. die tetap nak bangun dan bersemangat nak pergi sekolah. Alhamdulillah.

waa...tengok tajuk tu...sape penah makan makanan paling mahal di dunia ni? cer komen kat bawah. aku tak penah makan. tapi tengok je. sebelum ni, tak penah terpikir ade makanan yang mahal yang bole mencecah beratus ribu ringgit harganya. rasa nye tak tau la sedap ke idak kannn....

So, aku dapat tau pasal makanan yang termahal ni kat Wonderfood Museum. thanks to the Museum yang beri good knowlwdge to the visitor. so, kitorang tak berjalan kosong je kan... ade jugak useful info from the trip.

ni ade lah set abalone yang rata2 digemari oleh kaum cina. harganye USD1000...kalo convert to Ringgit Malaysia, kan da jadi RM4000...mahalnye....
Ni namanye cendawan matsutake. harga kat situ ada USD160 000...mahal giler....


Apa yang membuatkan cendawan ini mahal adalah kerana proses pencariannya yang sangat rumit di mana "pemburu" cendawan ini terpaksa menggunakan khidmat anjing pengesan. ini kerana cendawan ini hanya tumbuh di kawasan semak samun dan hutan yang tebal. selain itu, kepingan daun emas 24 karat ditabur kat ats cendawan ini...emas pun kite boleh makan tauuu......maka harganya pun adalah sekita RM500 000.



macaron yang disalut emar 24 karat membuatkan ia antara makanan paling mahal
cuba teka ape ni? makanan ni mahal sebab di tabur daun emas 24 karat
Bestnye kalo dapat dinner dalam bilik yang disalut emas 24 karat ni... ini adalah emas betul dan bilik ini dilengkapi CCTV and pintu besi untuk melindungi daripada kejadian yang tak diingini. Nampak ekslusif sangat!!!
Ada lagi satu makanan yang mahal iaitu PIZZA...Pizza bersaiz 12 inci ini dihasilkan menggunakan ramuan yang paling mahal di dunia antaranya daging rusa, kaviar yang direndam dalam champagne dan ditabur daun emas 24 karat...wah...sanggup ke nak makan emas ye? baik pakai kat badan kann....hehehe

Happy weekend everyone....
till then...bye....

7 comments:

Illya LeYa said...

Wahhh.... bila tengok macam tak masuk akal je kan..
Tapi memang dulu LeYa pun ada terbaca jugak..
Memang giler lah kan mahalnye harga makanan tuh. hehe..

Nur Azian Jaafar said...

fuhhh rambang mata cikyan tgk emas.. syg nk mkn oii.. hahahaha

Ann Ishak said...

makanan tu jadi mahal hanya kerana di tabur dengan emas 24 karat erm...

mama tisya said...

amboi mahalnya makanan2 tu

anak denesor said...

pergh setakat nie yang tau abalone je mahal..cendawan lagi mahal upenye..aiya matilanak..tak mampu nak makan.haha

Raydah said...

mak aih mahal gile. x makan gini.

hiii ray follow sini tau. #693. sudilah singgah n follow my new blog.

PERMATABIRU said...

xsempat lagi nak sampai wonderfood museum nie

Related Posts with Thumbnails